У Ваљеву приказан документарни филм "Свети Василије Острошки - сведок Васкрсења"

Са благословом Преосвећеног Епископа ваљевског Г. Исихија, Црквена општина при Храму Васкрсења Христовог приредила је приказивање документарног филма о славном чудотворцу у ваљевском Центру за културу. О филму су говорили наставник веронауке у 12. београдској гимназији и координатор за веронауку Архиепископије београдско – карловачке јереј Владимир Пекић, главни и одговорни уредник Радија Источник протонамесник Слободан Алексић и аутор. Част аутору и учесницима сабрања својим доласком указао је Владика Исихије са сарадницима.

Повезана вест:

Презвитер Владимир Пекић и катихета Бранислав Илић: Кренимо путем Светог Василија

Дело младог катихете Бранислава Илића, рађено у продукцији Телевизије Храм у част 350. годишњице од земаљске кончине Светог Василија Острошког, на савремен и данашњем човеку близак начин појашњава усклик Псалмопојца Давида „Диван је Бог у светима Својим“. Сјајном нарацијом, сачињеном од одломака из житија, и казивањем Патријарха српског Г. Порфирија, Митрополита црногорско-приморског Г. Јоаникија, игумана манастира Острог протосинђела Сергија Рекића, никшићког проте Слободана Јокића и других, филм осликава животни пут маленог Стојана из Поповог Поља (Херцеговина), јединца благочестивих тежака Ане и Петра Јовановића, који у дванаестој години од турског зулума бива сакривен у манастир Завалу. Збило се то 1622. године. Крај стрица Серафима, игумана завалског, Стојан стиче основно образовање, а потом у Тврдошу прима монашки постриг и име Василије по великом Кападокијцу, оцу ране Цркве. Од тада наовамо, дакле пуна четири столећа, оствариван је подвиг љубави у Христу Господу, праћен свеколиком жртвом за ближњег и насртајима како османских освајача, тако и дубровачких унијата. У родној Херцеговини, Пећкој Патријаршији, Светој Гори, Русији, Влашкој и Украјини. Земаљски век Свети Василије завршио је 1671. године. Али, како нас филм упућује, али и бројни записи о њему, његова небеска слава управо је тада почела и с годинама бивала све већа, о чему и данас сваког дана говоре непрегледне колоне боготражитеља свих вероисповести на поклоњењу његовим моштима у манастиру Острог, којег је подигао уз литицу на Острошкој греди надомак Даниловграда.

Свети Василије својим рукама грли читав свет, не прави разлику међу људима. Ту љубав препознајемо и у људима који у филму говоре о њему. Свако од нас је позван да његов лик расветли, да у њему пронађе себе и буде сведок Васкрсења Христовог- поручио је свештеник Владимир Пекић, говорећи о филму „Свети Василије Острошки, сведок Васкрсења“. Веза између Ваљева и манастира Острог јесу два поклоњења овој светињи која је чинио Преподобни Отац Јустин Ћелијски, о чему постоје сведочанства. Према речима аутора филма Бранислава Илића, молио му се да унесе мир у народ и да тешкоће у којима се налазимо буду превазиђене молитвама Светог Василија. Такође, истакао је Илић, угледни острошки игуман Лазар Аџић службовао је у манастиру Пустиња.

Као вероучитељ, водио сам ученике на поклоничко путовање у светиње Црне Горе. Када ме је полицајац питао где смо кренули, на моје „на Острог“, одвратио је:“Мислите, под Острог?“ У први мах сам се замислио, али убрзо схватио: Господ Христос је беседио на гори, а Владика Николај написао „Беседе под гором“. Дакле, Господ је на гори- Острогу, а ми идемо на поклоњење Светом Василију под гору, односно под Острог – поделио је протонамесник Слободан Алексић анегдоту са поклоничког путовања славном Божјем угоднику, која говори о предањски преношеном поштовању светитеља у Црној Гори.

Филм „Свети Василије Острошки, сведок Васкрсења“ приказан је и у Казнено – поправном заводу Ваљево, на позив духовника установе јереја Дејана Трипковића, уредника програма „Православље и млади“. Наишао је на одличан пријем штићеника установе, будући да им је светитељ добро познат и да му се често молитвено обраћају.

Јадранка Јанковић

Извор: Епархија ваљевска